روزه داری در بیماران قلبی - گروه بین‌المللی آگاهان
اخبار و مقالات

روزه داری در بیماران قلبی

eftar

فرصتی است که همه دوست دارند در برکت و رحمت بی منتهای خداوند شریک باشند. اما در این میان افرادی هستند که بدلیل شرایط خاص نمی توانند در میهمانی خدا شرکت کنند.
بیماران مبتلا به بیماری های حاد شدید یا مزمن از جمله بیماران قلبی که بحث اصلی این مقاله است ، سالمندان و کسانی که وضعیت‌های خاص فیزیولوژیکی مانند بارداری و شیردهی قرار دارند، معمولاً در این ایام با یک سوال عمده مواجه‌اند: آیا می‌توانند روزه بگیرند یا نه؛ و این که اگر روزه بگیرند، آیا مشکلی بوجود نخواهد آمد؟
اگرچه نمی‌توان برای همه بیماران حاد یا مزمن، یک حکم کلی صادر کرد و هر بیمار، شرایط خاص خود را دارد و فقط پزشک معالج و تا حدی خود بیمار می‌تواند درباره این که او می‌تواند روزه بگیرد یا نه، نظر قطعی بدهد؛ با این حال نکاتی در مورد هر بیماری وجود دارد که می‌تواند به تصمیم‌گیری درست بیمار کمک کند.

توجه کنید که بر اساس آموزه های دینی در صورتیکه روزه موجب عسر و حرج و تشدید بیماری یا زیان جسمی شود مقبول درگاه خدا نمی باشد. خداوند به نیت دل بندگان خود از هر کسی آگاه تر بوده و قطعا عاشقان محروم از روزه داری را اجر و ثواب الهی خواهد بود.
پس اول اینکه در هر شرایطی، روزه گرفتن به صلاح فرد نبوده و از لحاظ شرعی هم منع شده است. دوم اینکه توجه داشته باشید می‌توان با ایجاد برخی تغییرها در برنامه دارویی (مثل تبدیل داروها به فرم طولانی اثر که نیاز به مصرف مکر در طول روز را رفع میکند) و تنظیم رژیم غذایی و آگاهی از علائم هشدار، در بسیاری از بیماری‌ها به راحتی روزه‌داری کرد، بدون اینکه هیچ مشکل جدی‌ای به وجود آید.

روزه داری در بیماران قلبی عروقی:

روزه داری و رعایت یک برنامه غذایی صحیح با کم‌کردن عوامل خطر مانند کاهش وزن، کاهش سطح چربی‌های خون و نکشیدن سیگار موجب پیشگیری از بیماری‌های قلبی در افراد سالم می‌شود. اثرات مثبت روزه ماه رمضان بر روی سیستم قلبی عروقی افراد سالم بطور مستقیم ونیز با تاثیر برسایر عوامل خطربیماری های قلبی عروقی، نشان داده شده است. در حقیقت روزه ماه رمضان اثرات کاهنده روی چند عامل خطر مهم بیماری عروق کرونر قلب شامل چاقی ، افزایش قند خون‌، افزایش فشار خون ، افزایش کلسترول خون و استعمال دخانیات و مصرف الکل دارد
ولی افرادی که مبتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی مبتلا هستند ، حتما باید در مورد امکان روزه داری با پزشک معالج خود مشورت کنند. مجددا یاداوری می نمایم که مطالب زیر ، فقط راهنمای کلی بوده و جهت افزایش اطلاعات عمومی بیماران می باشد و جایگزین نظرات پزشک معالج و فتاوی علما دینی نمی باشد.

البته بیماری‌های قلبی طیف گوناگونی از بیماری‌های دریچه‌‌های قلبی، عروق قلب ، نارسایی عضله قلب و نیز آریتمی های قلبی و … را شامل می شوند که در هر مورد وفقط با توجه به شرایط بیمارو بیماری مثل شدت و ضعف بیماری قلبی می‌توان در مورد روزه گرفتن یا نگرفن بیمار تصمیم گرفت. بیماران قلبی باید به تداخلات دارو و غذا توجه کرده و به توصیه‌های پزشک معالج خود دقیقا عمل کنند.

مثلا در بیمارانی که مصرف منظم دارو در فواصل کوتاه مثلا هر ۶ ساعت اجباری است و عدم مصرف دارو در زمان مقرر، موجب تشدید بیماری میگردد، نباید روزه بگیرند. همچنین در برخی بیماران قلبی تشنگی طولانی مدت و کم آبی بدن موجب تشدید بیماری بوده و لازم است بدلیل امکان تشدید بیماری و افزایش اسیب ها، طبق دستور صریح خداوند از گرفتن روزه پرهیز نمایند.

مطلب قبلی

rooze اشرف آل یاسین، رئیس بخش زنان و زایمان بیمارستان دکتر شریعتی گفت: روزه داری در سه ماهه اول بارداری توصیه نمی‌شود، اما در سه ماهه دوم و سوم در صورت سلامت جسمانی مادر، عدم ابتلا به بیماری‌های زمینه‌ای، مصرف مایعات، فیبر و غلات می‌توان روزه گرفت. اشرف آل یاسین در پاسخ به سوال یکی از شهروندان درباره روزه داری در سه ماهه دوم بارداری، اظهار داشت: به طور کلی توصیه می‌شود زنان باردار در سه ماهه اول به دلیل اینکه مغز …

مطلب بعدی

sharbat بهترین شربت‌ها برای رفع تشنگی در ماه رمضان ماءالشعیر، شربت لیمو، شربت نارنج یا بالنگ و شربت سکنجبین است. متخصص طب سنتی برخی دم‌نوش‌ها و شربت‌های مناسب حال روزه‌داران را معرفی کرد و گفت: آب انواع میوه‌ها مانند انار، سیب، به و گلابی برای کاهش عطش در ماه رمضان توصیه می‌شوند. مریم مقیمی گفت: بهترین شربت‌ها برای رفع تشنگی در ماه رمضان ماءالشعیر، شربت لیمو، شربت نارنج یا بالنگ و شربت سکنجبین است. وی ادامه داد: همچنین آب انواع میوه‌ها مانند انار، سیب، …
کلیه حقوق و اسناد این سایت متعلق به گروه بین المللی آگاهان آینده پارس می باشد٬
و هرگونه برداشت از روی محتوای این سایت تنها با ذکر منبع بلامانع می باشد.